VERBALT --- Om domstolar

 

 

DRÖMLÄGET, EN SAMMANFATTNING

- Ett bevisrättsligt institut

- Självständiga yrkesdomare

- Att vår rättspositivism vid tillämpningen modereras av humanism

                                                                             

 Vi har ju redan grunden till ett bevisrättsligt institut, behöver bara ta vara på Stockholmssymposiet. Se: Symposiet

 

UTNÄMNINGSPOLITIK

Erfarna rådmän borde ha det avgörande ordet vid  tjänstetillsättningar.  Tingsrätterna är och skall vara de viktiga domstolarna. Rådmännen där gör arbetet, samlar erfarenhet.

I stället är det förutvarande departementstjänstemän som styr. Domarna utses  av en krets av huvudsakligen f d departementstjänstemän, samlade i Domarnämnden. Tre korta citat från utnämningsärenden, se Vitsord orig

Fullständigare fakta, klicka Domarnämnden

Domarnämndens handlingar visar att man inte intresserar sig för  hur aspiranterna har utfört sina anförtrodda domaruppgifter. Det avgörande är sökandenas departementsmeriter. Fakta, klicka Backroom int.

Domarna i högsta domstolen, våra hovrättspresidenter samt cheferna för våra tre största tingsrätter utses t o m av regeringen utan något förslagsförfarande överhuvud.

HUR VAR UTNÄMNINGARNA FÖRUT?

Tingsmeriteringen var allsidig under 2,5 år, d v s tingsnotarierna kom i kontakt med de flesta av människors problem. För dem som blev antagna till hovrättstjänstgöring följde 1-2 års prövning. Därefter,  om  godkända, 3-4 år som domare i tingsrätt, följt av ytterligare något år som domare i hovrätt. Därefter, granskade i fyra olika etapper, erhölls godkännande som domare med rätt att få ordinarie tjänst när  sådan blev ledig och utan flera prövningar.

 

 I fortsättningen gällde antagningsdagen i hovrätt som avgörande vid  inbördes konkurrens om tjänster. I övrigt likaberättigande och lika ansvar. Systemet underlättade inbördes hjälpsamhet och frihet från

mobbning.

 

I dag har vi fått en inriktning på stordomstolar med interna  karriärer, chefsnivåer och tonvikt på administrativa problem.

 

T o m 1980-talet hade den som  klarat prov- och utbildningstjänstgöring i tingsrätt och hovrätt förvärvat rätt att bli domare i tingsrätt eller hovrätt. D v s kompetens som domare var avgörande och självständig-het garanterad. Domaren kunde inrikta sig på vad den uppgiften kräver.

 

Tingstjänstgöringen hade då många inslag av kontakt med allmänheten. 

 

Domarna i tingsrätt var jämställda.

      

       Tingshuset  i Gamleby

 

 Karriärtrappa

 

Varför har det blivit så? Det strider mot gammal tradition. En förklaring är vad som kallas "Politrukernas intåg"  (se Politrukernas intåg).

Vidare, det intensiva lagstiftningsarbetet har skapat tro att specialistkunskaper är det viktigaste.    

Konkreta fakta? Läs vidare i Backroom inf.

Korruption är när en befattning ges som belöning och inte efter vad jobbet kräver.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 
 

 

 

De ambitiösa domarna kan indelas i humanister och pekpinnedomare.       Humanisterna har på egen hand lärt sig vad som behövs. De utgår från fallet och tolkar därefter lagen.                                                                                            Pekpinnedomarna statuerar exempel i första hand och lägger inte så mycket omsorg på att kontrollera fakta. 

 HUR UTSES DOMARNA?

                             

Nämndemännen, som dömer  i hovrätt och tingsrätt, utses politiskt av vederbörande kommun. Det finns inga kunskapskrav.

 

Högsta domstolens domare, justitieråden, utses av regeringen efter kallelse, d v s utan ansökningsförfarande.

 

På samma sätt är det med hovrättspresidenterna och hovrättslagmännen i de sex hovrätterna och med lagmanstjänsterna i Stockholms, Göteborgs och Malmö tingsrätter.

 

Hur den egentliga meritvärderingen går till i dessa fall är undandraget all insyn. Ett faktum är att regeringen utser huvudsakligen sina närstående tjänstemän, utan längre erfarenhet av domstolsarbete. Se exempel på en s k kravprofil, Kravprofiler

Övriga ordinarie domare i hovrätter och tingsrätter utses av regeringen efter ansökan. Då väljer regeringen i princip mellan förslag,  som upprättas av den nyinrättade Domarnämnden, se Domarnämnden och Backroom int.

Tidigare, före den 1 juli 2008 lämnades förslag av Tjänsteförslagsnämnden.

 

En genomgång av vad som räknas som meriter finner du på sidan Backroom int.

 

 

 Hovrättslagmnnen Christer Rune skrev 1995 en artikel i Advokaten, som är mycket aktuell i sin kritik av domstolarnas sammankoppling med statsmakten, se Christer Rune, Advokaten 1995 !

 

 

 Finns det någon  som har fördel av att systemet inte ändras?

 

 

 

 Kontakt epost: verbalt@tele2.se

Hur känner sig förbigångna rådmän eller tingsnotarier under utbildning, när departementstjänstemän, som utnämnts till chefsdomare, kommer och ber om hjälp med elementära problem?

 

 

Varför slår man samman de små tingsrätterna till stora enheter och betonar att domarna skall ha stor förmåga till samarbete?

 

 Varför utnämner man inte departementsfolket till åklagar- eller polistjänster? Varför skall de bli just domare?

 

Karriärtrappa

 

 

Våra tingsrättsdomare bör 

  ha utbildning och  kunskaper i bevisvärdering;

utses efter domaryrkets krav och vara slutbefordrade;

ha humanistisk bildning, med logik och rättsfilosofi.

 

 

   Erich Auerbach påvisade i "Mimesis" hur litteraturen behövt tvåtusen år för att utveckla konsten att skildra "den andre".     

 

   (Är det inte så?, Se Backroom int och Domarnämnden

 För att nå dit behövs bl a ett bevisrättsligt institut, grundat på erfarenheterna från det internationella symposiet i Stockholm 1981, se Symposiet

 

  _____________________

Våra domstolar

— bör inte vara i personalunion med regeringsmakten; (Är det inte så? Se: Domarnämnden )

inte enbart ansvara för "fair play" i brottmål och indispositiva mål utan själva aktivt granska förundersökningar och  övrig utredning för att klarlägga behov av kompletteringar.

deras domare bör kunna delta i debatten utan rädsla.

Tingsrätterna skall vara små och många och skall kommunicera med skolor, föreningar och myndigheter, så att det utbildas acceptans för rätten.         Demokrati förutsätter möten.

 Byggnaderna skall vara välkomnande och bära spår av lokal förankring.          

  

Den som återfaller i brott skall såvitt möjligt ställas inför samma domare som förut. 

Vi behöver också ett kvalitetssäkringssystem, d v s misstag skall inte bara rättas. Erfarenheterna av misstag skall tas tillvara för att förhindra upprepning.  Det kan ske inom ramen för ett bevisrättsligt institut.   

 

Åter till Startsidan 

 

____________________________

 

 Göteborgs nya tingsrätt