En domare i Attunda tingsrätt har ifrågasatt statens rätt att alltid åberopa preskription, i ett fall, där det är fråga om ifall statens maktutövning har varit oriktig och i så fall orsakat skada. ("Allmänläkaren och obducenten")
Nedan följer det beslut varigenom domaren fråntogs vidare befattning med saken.
Fråga: Vilket beslut orsakar mest tvivel på domstolens opartiskhet, den enskilde domarens beslut om att inte tillåta preskriptionsinvändning eller det beslut varigenom han fråntogs sin domaruppgift?
En fråga till: Är preskriptionsregler på samma nivå som regler i syfte att skipa rättvisa, "justice", eller är preskriptionsregler undantag från detta syfte?
Lägg märke till att beslutet att jäva rådmannen grundar sig på att denne gett uttryck för moraliska och etiska värderingar.
Sid 1 (6)
Aktbilaga 128
Mål nr
T 3798-07
ATTUNDA TINGSRÄTT
PROTOKOLL
2008-08-05
Föredragning i
Stockholm
Dok.Id 82522
Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid
Kansli Sollentuna, 08-561 663 00 08-561 664 99
Box 940
191 29 Sollentuna
Tingsvägen 7
E-post
: attunda.tingsratt@dom.se
www.attundatingsratt.se
måndag – fredag
09:00-12:00
13:00-15:00
Handläggning i parternas utevaro
RÄTTEN
Lagmännen Erik Ternert, ordförande, och Erik Lempert samt rådmannen Anders
Erlman, referent
FÖREDRAGANDE
Referenten, tillika protokollförare
PARTER
Kärande
1. Thomas Allgén
Kungsholmsgatan 17, 4 ö.g.
112 27 STOCKHOLM
2. Teet Härm
c/o Anders Agell
Övre Slottsgatan 8 A
753 10 UPPSALA
Ombud för båda: Professor Anders Agell
Övre Slottsgatan 8 A
753 10 Uppsala
Biträde: Advokat Ismo Salmi
Box 3095
103 61 Stockholm
Svarande
Staten genom Justitiekanslern
Box 2308
103 17 Stockholm
Ombud: f.d. chefsrådmannen Ingvar Gunnarson
Måsvägen 14 A
183 57 TÄBY
SAKEN
Skadestånd; nu fråga om invändning om jäv
_____________________
Sid 2
ATTUNDA TINGSRÄTT T 3798-07
PROTOKOLL
2008-08-05
Målet föredras, varvid följande antecknas.
Staten har, såvitt nu är i fråga, yrkat att rådmannen Nils Hedström förklaras jävig att
delta i den fortsatta handläggningen i målet och har i denna fråga i huvudsak anfört
följande.
När staten uppträder som part i en skadeståndsprocess har den samma ställning som
vilken annan part i en dispositiv tvistemålsprocess som helst, med de skyldigheter och
rättigheter inför domstolen som detta medför. Genom mellandomen i målet har Nils
Hedström gett uttryck för åsikten att parterna i målet inte har rätt att processa på lika
villkor. Med synsättet att en civilrättslig invändning – preskription – utgör en
myndighetsåtgärd mot kärandena, varmed torde följa de restriktioner som är
förknippade med myndighetsutövning, begränsas uppenbarligen statens möjligheter att
få gehör för sådana invändningar som utan vidare är tillåtna för andra parter i
tvistemål. Åsikten åtföljs i domen av påståendet att kärandena har en ”grundläggande
rättighet” att framställa sina skadeståndsanspråk, vilken staten – genom den enligt
tingsrätten otillåtna ”myndighetsåtgärden” – försöker hindra. Nils Hedströms åsikt om
parternas olika villkor att föra processen är ägnad att rubba förtroendet till hans
opartiskhet i målet.
Enligt Justitiekanslern innehåller mellandomen därutöver uttalanden som inte tar sikte
primärt på parternas påståenden och invändningar i processen utan på parternas
bevekelsegrunder för dessa. Justitiekanslern har i denna del anfört följande. Dessa
uttalanden måste uppfattas som sympatiyttringar för kärandenas sak, medan staten har
tillskrivits oegentliga avsikter med sin. Sålunda uttalas i mellandomen att processen
utgör ”ett av flera förtvivlade försök från läkarna att rentvå sig från………. oerhörda
anklagelser” medan staten ”försöker förstöra läkarnas möjligheter” därtill, vilket skulle
utgöra ”ett allvarligt ingrepp i läkarnas rättssfär”. Vidare anges i domen att staten
eftersträvar att ”rycka undan läkarnas förutsättningar för att kunna erhålla skadestånd”
och hindra deras försök att visa att de är oskyldiga. Mot denna bakgrund uttalas att
Sid 3
ATTUNDA TINGSRÄTT T 3798-07
PROTOKOLL
2008-08-05
statens invändning saknar stöd i ”etiska och moraliska skäl” och att statens skäl för
preskriptionsinvändningen är föga beaktansvärda. De nämnda hänsynen till parternas
av tingsrätten antagna avsikter med processen samt – mot bakgrund av dessa – åsikten
om det bl.a. omoraliska att göra en invändning mot kärandenas talan ger uttryck för att
de i förhållande till staten bör ha en särställning i processen.
Svarandena har yttrat sig och bestritt att något jäv för Nils Hedström skulle föreligga.
Svarandena har därvid framhållit att det skulle innebära stora praktiska nackdelar om
inte Nils Hedström skulle bli referent vid en s.k. tremannasits för huvudförhandling
eftersom ingen av domarna då skulle vara insatt i målet, vars omfattande innehåll det
tar tid att sätta sig in i redan med tanke på alla skriftliga bevis och andra källskrifter av
intresse.
Nils Hedström har gett in ett eget yttrande i jävsfrågan.
Tingsrätten fattar följande
BESLUT
(att meddelas 2008-08-08)
Tingsrättens avgörande
Tingsrätten förklarar rådmannen Nils Hedström jävig att delta i den fortsatta
handläggningen av målet.
Tingsrättens skäl
Såsom Anders Agell anfört skulle det innebära stora praktiska nackdelar om Nils
Hedström skulle förklaras jävig att delta i målets fortsatta handläggning. Detta kan
emellertid inte tillmätas någon betydelse vid prövningen av huruvida jäv kan anses
föreligga eller inte.
Sid 4
ATTUNDA TINGSRÄTT T 3798-07
PROTOKOLL
2008-08-05
Oavsett om mellandomens rättsliga resonemang och slutsatser skulle vara riktiga eller
oriktiga kan, såsom Nils Hedström också anfört i sitt yttrande i jävsfrågan, en
jävsinvändning inte bifallas endast på den grunden att mellandomen skulle kunna vara
felaktig eller att det rättsliga resonemanget skulle sakna erforderligt stöd i gällande rätt.
Justitiekanslern har emellertid inte gjort gällande detta utan i stället att Nils Hedström
genom den ifrågavarande mellandomen har gett uttryck för åsikten att parterna inte har
rätt att processa på lika villkor samt att domen innehåller uttalanden som måste
uppfattas som sympatiyttringar för kärandenas sak. Om så skulle vara fallet skulle
sådana särskilda omständigheter kunna föreligga som är ägnade att rubba förtroendet
för Nils Hedströms opartiskhet i målet (jfr Högsta domstolens uttalanden i
NJA 1993 s 571 och Svea hovrätts skäl i NJA 2002 s. 375).
Inledningsvis bör framhållas att tingsrätten inte hyser något tvivel om att Nils
Hedström i och för sig skulle agera opartiskt i målet och att han säkerligen skulle
tillerkänna staten dess legitima processuella rättigheter såsom svarande i ett dispositivt
tvistemål. Vid bedömningen av frågan om jäv föreligger bör emellertid även
Europadomstolens rättspraxis på området beaktas. Att det är staten som är svarande i
processen bör därvidlag inte tillmätas någon betydelse utan staten bör i detta avseende
betraktas som vilken svarande som helst i ett tvistemål, vilken funnit sig ha anledning
att ifrågasätta domstolens opartiskhet. Såsom framhållits av t.ex. Ehrenkrona, SvJT
1999 s 488 och Fitger, Rättegångsbalken I s 4:23 synes Europadomstolen hylla
maximen ”justice must not only be done, it must also be seen to be done”. Det innebär
inte bara att en domare inte får ha haft en personlig övertygelse eller ha agerat på ett
sådant sätt att hans opartiskhet av den orsaken kan sättas i fråga (subjektiv opartiskhet)
utan också att det uppställs krav på att det för en objektiv betraktare inte får föreligga
något tvivel om domstolens opartiskhet (objektiv opartiskhet). Med andra ord är det
alltså inte endast av vikt att domstolen gör rätt; det är också av vikt att det utåt syns att
domstolen är objektiv och inte tar några ovidkommande hänsyn.
Nils Hedström har anfört att mellandomen inte innehåller några skrivningar som med
fog kan tas till intäkt för att staten tillskrivits några ”oegentliga avsikter” i det avseende
Sid 5
ATTUNDA TINGSRÄTT T 3798-07
PROTOKOLL
2008-08-05
som Justitiekanslern gör gällande och att domen inte innehåller någon skrivning om att
det är ”omoraliskt” av Justitiekanslern att framställa en invändning om preskription.
Enligt tingsrättens mening är emellertid de uttalanden som gjorts på sidorna 30–32 i
mellandomen sådana att de sammantaget ger intrycket att Nils Hedström anser att
Justitiekanslern inte skulle ha tillåtit sig att framföra preskriptionsinvändningen trots
att, som framgår redan av mellandomen, det knappast kan anses ha varit en invändning
som varit helt obefogad. Bland dessa uttalanden märks bland annat skrivningen i
mellandomens näst sista stycke, vari det står att skälen bakom statens preskriptionsinvändning
framstår som föga beaktansvärda. Möjligen har Nils Hedström härigenom
avsett att tydliggöra att det är skälen för att förklara anspråken som preskriberade som
framstår som föga beaktansvärda men det valda uttryckssättet ger intrycket att han
funnit att motiven för att framföra preskriptionsinvändningen kan ifrågasättas och att
han inte anser att Justitiekanslern överhuvudtaget skulle ha tillåtit sig att framföra
preskriptionsinvändningen. Skrivningarna i mellandomen i övrigt innefattar bland
annat yttranden som ger intrycket att Nils Hedström uppfattat att Justitiekanslern med
sin preskriptionsinvändning eftersträvat att definitivt hindra läkarnas försök att visa att
de är oskyldiga till anklagelserna och ett uttalande att ”preskriptionsinvändningen
saknar stöd….i de etiska och moraliska skäl som är själva grundvalen för regleringen
om de mänskliga rättigheterna”. De kommentarer som i mellandomen gjorts i dessa
frågor har inte varit nödvändiga för att pröva den i mellandomstemat uppställda frågan
och gör att Justitiekanslerns processföring i målet framstår som klandervärd. Det ligger
därför nära till hands att uppfatta dem som sympatiyttringar för kärandenas sak på sätt
Justitiekanslern gjort gällande. Härtill kommer att Nils Hedström avfattat ett
förhållandevis långt yttrande i själva jävsfrågan, varigenom han på grund av sitt till
synes stora engagemang i frågan numera närmast blivit att uppfatta som
Justitiekanslerns vederdeloman i vart fall i denna fråga.
Mot bakgrund av det ovan anförda och även med beaktande av beslutet att inte tillåta
mellandomen att överklagas särskilt trots att den, enligt sin egen lydelse, utgör ett
avsteg från gängse praxis finner tingsrätten vid en samlad bedömning att sådana
omständigheter föreligger som innebär att det för en objektiv betraktare skulle kunna
Sid 6
ATTUNDA TINGSRÄTT T 3798-07
PROTOKOLL
2008-08-05
föreligga tvivel om domarens opartiskhet. Nils Hedström bör därför förklaras jävig att
delta i den fortsatta handläggningen av målet.
Beslutet får enligt 49 kap. 8 § rättegångsbalken inte överklagas.