REPLIK:
En utskrift från Dagens Nyheters nätupplaga, DN.se, 2009-08-28 18:19
Artikelns ursprungsadress: http://www.dn.se/opinion/debatt/hovratten-omprovar-inte-den-overprovar-1.939060
”Hovrätten omprövar inte – den överprövar”
Publicerat 2009-08-27 00:50
Hovrättsdomare: EMR har inneburit en i stort sett lyckosam förändring.
Hovrättslagmannen Håkan Lavén skriver på DN Debatt om reformen kallad En modernare rättegång, EMR. Vi är många hovrättsdomare som inte delar hans beskrivning och vårt bestämda intryck är att det han ger uttryck för inte är någon uppfattning som är mer allmänt spridd i våra led.
Vad Håkan Lavén inte förklarar är att lagstiftarens syfte är att hovrätterna fortsättningsvis ska ha en annorlunda roll än tidigare. Det ska finnas en fördelning av funktionerna mellan de olika nivåerna i domstolsorganisationen som leder till att tyngdpunkten ska ligga i tingsrätterna. Hovrätten ska kontrollera att de tingsrättsavgöranden som överklagas är riktiga och rätta till de felaktigheter som kan konstateras. Vi brukar därför tala om att hovrätterna ska ”överpröva” målet, inte ”ompröva” det. Det är då mycket naturligt att hovrätten spelar upp de förhör som förekom i tingsrätten.
När Håkan Lavén därför skriver om det otillfredsställande i att advokater inte får ställa nya frågor i hovrätten skjuter han bredvid målet. Det blir än tydligare när han efterlyser möjligheten för hovrätten att själv ställa frågor. Det är nämligen inte hovrättens uppgift – och för övrigt inte någon domares – att på egen hand försöka utreda vad som hänt. Detta är i stället parternas uppgift. I en domstolsprocess är domstolens enda uppgift att pröva det material som parterna presenterar för rätten. De brottsutredande och brottsbekämpande funktionerna har polis och åklagare.
Det är i stället vår uppfattning att EMR har inneburit en i stort sett lyckosam förändring. Visst saknar vi ibland kontakter med förhörspersoner. Men tekniken har fungerat bra och möjligheterna att i de videoinspelade förhören bedöma dem från trovärdighets- och tillförlitlighetssynpunkt har överträffat våra förväntningar.
Vi är också mycket förvånade över Håkan Lavéns beskrivningar av parternas uppträdande i hans rättssal. För egen del har vi aldrig upplevt åklagare till synes sovande. Något tidnings- eller reklambladsläsande skulle vi inte heller acceptera.
En viktig positiv effekt av den nya ordningen är att brottsoffer och vittnen numera sällan behöver inställa sig till rättegång mer än vid ett tillfälle. Att höras i domstol kan vara påfrestande och förhörsuppgifter är bäst färska. Att misshandlade och våldtagna kvinnor inte på nytt behöver konfronteras med gärningsmännen är för oss en av de största vinsterna med reformen.
Gunnel Wennberg Hovrättspresident hovrätten Västra Sverige
Fredrik Wersäll Hovrättspresident Svea hovrätt
Redaktörens kommentar:
W och W anser att det inte är en domares uppgift att "på egen hand" försöka utreda vad som hänt, t ex med frågor. Man kan förstå att det är en motbjudande tanke, för den, som anser att domstolarnas uppgift inte är att nå fram till en hållbar verklighetsbeskrivning utan att skapa befordrade poster för jurister, se Wennberg, i det under rubriken Domarfrågor citerade vitsordet betr en domartjänst, här återgett på nytt:
GW, 20070410: ”Avslutningsvis vill jag framhålla att jag anser att det börjar bli ett problem att konkurrensen om befordrade domartjänster på attraktiva domstolsorter nu är så stor att många påfallande skickliga och lämpliga sökande ser det som hopplöst att någonsin få en sådan tjänst. Det kan i längden bli destruktivt och nedbrytande att oerhört kvalificerade personer som tillhör toppskiktet inom juristkåren inte har tillräckligt många befordrade tjänster att gå vidare till. Det borde enligt min mening ske en utveckling av tjänstestrukturen så olika typer av specialisttjänster, mellanchefsposter av olika slag m.m. inrättas i domstolarna.” (Översättning: Att vara rådman är strunt och är inte en tjänst som man befordras till. Domstolsväsendet tillgodoser inte det s k toppskiktet, d v s gänget, de i utredningssammanhang sammansvetsade, i deras behov av att vara chefer, att få administrera dem som gör arbetet, att vara de som förmedlar problemställningar mellan domstolarna och domstolsverk, departement, advokatsammanslutningar och åklagarväsendet – och på vägen kan strypa alla systeminkompatibla samverkansförslag.)
Under Domarfrågor finner du mera om hur domartjänster värderas.
W och W skriver faktiskt, med upprepning:
"När Håkan Lavén därför skriver om det otillfredsställande i att advokater inte får ställa nya frågor i hovrätten skjuter han bredvid målet. Det blir än tydligare när han efterlyser möjligheten för hovrätten att själv ställa frågor. Det är nämligen inte hovrättens uppgift – och för övrigt inte någon domares – att på egen hand försöka utreda vad som hänt."
Kommentar, se: Trial by battle! (Den ansvarslöse domaren!)
Vidare citat:
"En viktig positiv effekt av den nya ordningen är att brottsoffer och vittnen numera sällan behöver inställa sig till rättegång mer än vid ett tillfälle. Att höras i domstol kan vara påfrestande och förhörsuppgifter är bäst färska. Att misshandlade och våldtagna kvinnor inte på nytt behöver konfronteras med gärningsmännen är för oss en av de största vinsterna med reformen."
Kommentar: En extra fördel är naturligtvis att domare, som saknar kunskaper i utsageanalys slipper möta parterna. Hovrättens prövning av skuldfrågan är ju ändå bara en formsak, eller hur? I Europa lär det dock finnas en s k oskuldspresumtion.
|