Det var med lagstiftningsexplosionen under 1960-talet, som regeringen började anställa unga hovrättsjurister i stor skala, förbruka dem i departementsarbete ett antal år ochsedan, som belöning, skicka dem tillbaka till domstolsväsendet, nu som chefer på alla nivåer. Chefer över domarna.De fick internt namnet ”Politruker”. I dag dominerar de.
Skriftlärd
När man i hovrätterna utanför Stockholm upptäckte att ”fina utnämningar” gick till folk från Svea hovrätt i Stockholm, som hade arbetat i departement, så krävde man att få vara med i karusellen. Hovrätterna "ute i landet" inrättade s k utredningsavdelningar, d v s man avdelade domaraspiranter att tjänstgöra som departementstjänstemän.
En domaraspirant, som sysslat med patentskydd för biotekniska uppfinningar – knappast en merit för domstolsarbete – fick av sin hovrättspresident omdömet: X är”mycket väl lämpad som rådman i tingsrätt; sannolikt har han anledning att sedermera ställa siktet på domarbanan högre än så.” (Reds översättning: rådmansarbetet är okvalificerat.) Källan direkt: Klicka Backroom inf
Korruption är när en befattning ges som belöning och inte efter vad jobbet kräver.
HUR VAR UTNÄMNINGARNA FÖRUT?
Tingsmeriteringen var allsidig under 2,5 år, d v s tingsnotarierna kom i kontakt med de flesta av människors problem. För dem som blev antagna till hovrättstjänstgöring följde 1-2 års prövning. Därefter, om godkända, 3-4 år som domare i tingsrätt, följt av ytterligare något år som domare i hovrätt. Därefter, granskade i fyra olika etapper, erhölls godkännande som domare med rätt att få ordinarie tjänst när sådan blev ledig och utan flera prövningar.
I fortsättningen gällde antagningsdagen i hovrätt som avgörande vid inbördes konkurrens om tjänster. I övrigt likaberättigande och lika ansvar. Systemet underlättade inbördes hjälpsamhet och frihet från mobbning.
I dag har vi fått en inriktning på stordomstolar med interna karriärer, chefsnivåer och tonvikt på administrativa problem.
SÅ KAN DET LÅTA:
En annan hovrättspresident förklarar att domstolarna ärtill för departementstjänstemän (hur skall manannars tolka det) i ett yttrande: ”Avslutningsvis vill jagframhålla att jag anser att det börjar bli ett problem att konkurrensen om befordrade domartjänster på attraktiva domstolsorter nu ärsåstor att många påfallande skickliga och lämpliga sökande ser det som hopplöst att någonsin få en sådan tjänst. Det kan i längden bli destruktivt och nedbrytande att oerhört kvalificerade personer somtillhör toppskiktet inomjuristkåren inte har tillräckligt många befordrade tjänster att gå vidare till. Det borde enligt min mening ske en utveckling av tjänstestrukturen så olika typer av specialisttjänster,mellanchefsposter av olika slag m.m. inrättas i domstolarna.”
Kan det uttryckas tydligare: Domstolsorganisationen är till för att skapa reträttposter åt departementsfolket.