DOMARFRÅGOR
UTNÄMNINGSPOLITIK
Erfarna rådmän borde ha det avgörande ordet vid tjänstetillsättningar. Tingsrätterna är och skall vara de viktiga domstolarna. Rådmännen där gör arbetet, samlar erfarenhet.
Tingshuset i Gamleby
I stället är det förutvarande departementstjänstemän som styr. Domarna utses av en krets av huvudsakligen f d departementstjänstemän, samlade i Domarnämnden. Tre korta citat från utnämningsärenden, se Vitsord orig
Fullständigare fakta, klicka Domarnämnden
Domarnämndens handlingar visar att man inte intresserar sig för hur aspiranterna har utfört sina anförtrodda domaruppgifter. Det avgörande är sökandenas departementsmeriter. Fakta, klicka Backroom int.
Karriärtrappa
Eftersom hovrätter och högsta domstol skall pröva överklaganden från tingsrätt borde även ledamöterna i de församlingarna ha domarkompetens och utses på förslag av tingsrättsrådmän.
Situationen är mera parodisk än så. Domarna i högsta domstolen, våra hovrättspresidenter samt cheferna för våra tre största tingsrätter utses av regeringen utan något förslagsförfarande överhuvud.
Med andra ord: Våra domstolarskall avgöra tvister, bedöma brottslighet och skydda oss från övergrepp. Men de är underkastade ett urvalsförfarande, som inte tillgodoser behovet av kompetens.
Varför har det blivit så? Det strider mot gammal tradition. En förklaring är vad som kallas "Politrukernas intåg" (se Politrukernas intåg).
Vidare, det intensiva lagstiftningsarbetet har skapat tro att specialistkunskaper är det viktigaste.
Konkreta fakta? Läs vidare i Backroom inf.
Korruption är när en befattning ges som belöning och inte efter vad jobbet kräver. |
HUR VAR UTNÄMNINGARNA FÖRUT?
Tingsmeriteringen var allsidig under 2,5 år, d v s tingsnotarierna kom i kontakt med de flesta av människors problem. För dem som blev antagna till hovrättstjänstgöring följde 1-2 års prövning. Därefter, om godkända, 3-4 år som domare i tingsrätt, följt av ytterligare något år som domare i hovrätt. Därefter, granskade i fyra olika etapper, erhölls godkännande som domare med rätt att få ordinarie tjänst när sådan blev ledig och utan flera prövningar.
I fortsättningen gällde antagningsdagen i hovrätt som avgörande vid inbördes konkurrens om tjänster. I övrigt likaberättigande och lika ansvar. Systemet underlättade inbördes hjälpsamhet och frihet från
mobbning.
I dag har vi fått en inriktning på stordomstolar med interna karriärer, chefsnivåer och tonvikt på administrativa problem.
|