VERBALT.SE --- Om domstolar och juridik

 

DOMARFRÅGOR       

UTNÄMNINGSPOLITIK      

Erfarna rådmän borde ha det avgörande ordet vid  tjänstetillsättningar.  Tingsrätterna är och skall vara de viktiga domstolarna. Rådmännen där gör arbetet, samlar erfarenhet.

  Tingshuset  i Gamleby

I stället är det förutvarande departementstjänstemän som styr. Domarna utses  av en krets av huvudsakligen f d departementstjänstemän, samlade i Domarnämnden. Tre korta citat från utnämningsärenden, se Vitsord orig

Fullständigare fakta, klicka Domarnämnden

Domarnämndens handlingar visar att man inte intresserar sig för  hur aspiranterna har utfört sina anförtrodda domaruppgifter. Det avgörande är sökandenas departementsmeriter. Fakta, klicka Backroom int.

 Karriärtrappa

Eftersom hovrätter och högsta domstol skall pröva överklaganden  från tingsrätt borde även ledamöterna i  de församlingarna ha  domarkompetens och utses på förslag av tingsrättsrådmän.

Situationen är mera parodisk än  så. Domarna i högsta domstolen, våra hovrättspresidenter samt cheferna för våra tre största tingsrätter utses av regeringen utan något förslagsförfarande överhuvud.

Med andra ord: Våra domstolarskall avgöra tvister, bedöma brottslighet och skydda oss från övergrepp. Men de är underkastade ett urvalsförfarande, som inte tillgodoser behovet av kompetens.

Varför har det blivit så? Det strider mot gammal tradition. En förklaring är vad som kallas "Politrukernas intåg"  (se Politrukernas intåg).

Vidare, det intensiva lagstiftningsarbetet har skapat tro att specialistkunskaper är det viktigaste.    

Konkreta fakta? Läs vidare i Backroom inf.

Korruption är när en befattning ges som belöning och inte efter vad jobbet kräver.

 

 

HUR VAR UTNÄMNINGARNA FÖRUT?

Tingsmeriteringen var allsidig under 2,5 år, d v s tingsnotarierna kom i kontakt med de flesta av människors problem. För dem som blev antagna till hovrättstjänstgöring följde 1-2 års prövning. Därefter,  om  godkända, 3-4 år som domare i tingsrätt, följt av ytterligare något år som domare i hovrätt. Därefter, granskade i fyra olika etapper, erhölls godkännande som domare med rätt att få ordinarie tjänst när  sådan blev ledig och utan flera prövningar.

 

 I fortsättningen gällde antagningsdagen i hovrätt som avgörande vid  inbördes konkurrens om tjänster. I övrigt likaberättigande och lika ansvar. Systemet underlättade inbördes hjälpsamhet och frihet från

mobbning.

 

I dag har vi fått en inriktning på stordomstolar med interna  karriärer, chefsnivåer och tonvikt på administrativa problem.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Text eller bilder