DIVERSE: Kriminalregister, Ej telefonanvändning, Karnovs lovsamling, EG-ret,
Bruk av icke ordinarie domare,
KRIMINALREGISTREN
Det danska kriminalregistret är kanske inte mycket att
ta efter i sig. Det anger t ex bara lagparagraferna och
innehåller inte straffbenämningarna i klartext. ("Men
det vet ju alle vad det drejer sig om!") Men de har en
föredömlig broschyr, där alla kan läsa vad som tas med i
kriminalregistret och hur länge uppgifterna finns kvar,
hur offentligt det är och hur man gör för att få ett
utdrag betr sig själv. Den broschyren vore något att ta
efter.
EJ MÖJLIGHET TILL TELEFONANVÄNDNING I RÄTTEGÅNG
I Danmark kan man inte använda telefonen som hjälpmedel
vid förhandling.
Min kommentar: Den möjlighet att använda telefon i
rättegång, som finns i Sverige, är utmärkt om det sker
med omdöme. Det är ju inte bra med vittnesförhör per
telefon om det är fråga om identifikation eller om det
kan bli fråga om ingående frågor för bedömning av vitt
nets pålitlighet. Men det är en räddning ibland. Det kan
vara en polisman, som är långt borta vid tidpunkten för
huvudförhandling eller det kan var en bestulen eller
misshandlad person, som sedan länge planerat en längre
semesterresa just vid den tidpunkt som kallelsen gäller.
Rättegången kanske gäller många åtalspunkter, kanske är
den åtalade häktad och man vill inte skjuta på förhand
lingen. Samtidigt framstår det som orimligt att förstöra
oskyldiga eller redan drabbade personers planer. Då kan
förhör per telefon vara en utmärkt utväg.
Även inställelse som part via telefon har visat sig
användbart i mindre komplicerade mål.
De svenska reglerna innebär att domaren aldrig har någon
skyldighet att tillmötesgå en framställning om rätt att
medverka per telefon. När han gör det i brottmål är det
i regel efter att ha tillfrågat åklagare och eventuell
försvarare.
Det finns emellertid kritik i Sverige mot att
möjligheten används för ofta. Det kan t ex vara målsägande
och vittnen, som beviljas detta därför att de är rädda
för att möta gärningsmannen. Resultatet blir gärna att
åklagarens bevisning försvagas.
Nedan följer en avskrift av relevanta paragrafer i den
svenska rättegångsbalken.
42 kap. (Om rättegången i tvistemål)
10 paragrafen:
Sammanträde får hållas per telefon om det är lämpligt
med hänsyn till sammanträdets ändamål och övriga
omständigheter eller om ett sammanträde inför rätten
skulle medföra kostnader eller olägenheter som inte står
i rimligt förhållande till betydelsen av att sammanträde
hålls inför rätten.
-.-
Förordning om användning av telefon vid rättegång
2 paragrafen
Den som skall delta i rättegång per telefon får kallas
till domstol eller någon annan myndighet eller
inrättning på den ort där han brukar vistas eller på en
annan lämplig ort. Företrädesvis bör kallelsen gälla
inställelse i tingsrätt eller polismyndighet.
(Min kommentar: I regel ringer vi upp folk på deras
arbetsplats eller bostad i enlighet med tidigare
överenskommelse.)
42 kap (Om rättegången i tvistemål)
20 paragrafen
-.-
Om muntlig förberedelse hålls per telefon, får även
huvudförhandling i förenklad form hållas per telefon i
omedelbart samband med förberedelsen.
-.-
43 kap (Om rättegången i tvistemål) 8 paragrafen, samt,
likalydande i 46 kapitlet (Om huvudförhandling i mål,
vari allmänt åtal föres) 7 paragrafen:
-.-
Bevisning får vid huvudförhandling tas upp per telefon,
om det är lämpligt med hänsyn till bevisningens art och
övriga omständigheter eller om bevisupptagning enligt
vanliga regler skulle medföra kostnader eller
olägenheter som inte står i rimligt förhållande till
betydelsen av att bevisningen tas upp på sådant sätt.
Vid bevisupptagning per telefon gäller inte reglerna i
denna balk om kallelser och förelägganden och om
påföljder för utevaro.
EN ANNAN TYP AV LAGBOK (KARNOV)
Några ord om det danska systemet med Karnovs lagsamling
kan också vara på sin plats, nu när vi skall få en
svensk Karnov.
Karnovs Lovsamling utkommer sedan 1938. Den har en
grundmurad position med c:a 8 000 abonnenter. Det unika
med Karnov är att den innehåller nästan alla gällande
lagar, att de alltid refereras i sammanhängande skick
samt att de i själva lagboken är kommenterade av specia
lister. - Karnov finns också på datadiskett.
Karnovs system är tre grundvolymer, som utkommer vart
tredje år och då är fullständiga. Love og vigtige be
kendtgörelser är där ordnade systematiskt efter ämnen.
Band 1-3 utgavs senast 1992. Band 4 och följande inne
håller alla lagar, som därefter ändrats eller är nytill
komna. Noter hänvisar till kungörelser, prejudikat,
administrativa beslut och litteratur.
Karnov har vidare alfabetisk register, uppställt efter
lagens nyckelord eller rubrik, samt kronologiskt regis
ter.
Om alltså den danska motsvarigheten till vår lagbok är
betydligt mera omfattande än vår, så är i gengäld övriga
lagkommentarer mera kortfattade.
Men de danska domarna förklarar samstämmigt att de i de
allra flesta fall klarar sig med Karnov.
EG - RÄTT
En bra dansk informationsskrift
Den 1 juli 1992 blev Europakonventionen om mänskliga
rättigheter inkorporerad i dansk lag. Det betyder att de
danska domstolarna nu måste ta omedelbar hänsyn till
konventionen och till vad kommissionen och domstolen
för mänskliga rättigheter i Strasbourg kommer till för
resultat.
Reglerna har emellertid indirekt övat inflytande i
Danmark, liksom i Sverige, sedan mer än 40 år,
För att underlätta de danska juristernas och inte minst
domarnas arbete har Det Danske Center for Menneskeret
tigheder 1994 låtit utarbeta en översikt över fall, där
Danmarks Höjesteret tagit ställning till konventionen om
mänskliga rättigheter, och till nyare praxis i Europa
domstolen.
Skriften innehåller vidare en förteckning över kon
trollorganen i Strasbourg och över viktigare litteratur
samt en redogörelse för hur konventionen implementerats
i dansk rätt. Den skulle vara av värde även för svenska
domstolar.
Bruk av icke ordinarie domare
En aktuell fråga är att den danske Höjesteret ifrågasatt
om bruket av icke ordinarie domare är förenligt med
konventionen om de mänskliga rättigheterna. Tills vi
dare har Höjesteret förklarat en straffrättsrättegång
för ogiltig på den grund att den leddes av en icke
ordinarie domare som vid tillfället hade som
huvuduppgift tjänstgöring vid justitiedepartementets
åklagaravdelning. Men Höjesteret har beställt lagstift
ning rörande bruket av icke ordinarie domare överhuvud.
Det är ett problem, som vi i Sverige inte kommer att
kunna gå förbi.
Det är troligt att man i brottmål kommer att åberopa
konventionen även genom att ifrågasätta s k fair trial.
Skall t ex en dom, som bygger på bevisning i form av
videoinspelade förhör med målsägande, kunna rivas upp
därför att den åtalades försvarare inte fick vara när
varande och ställa frågor vid inspelningen av förhören?
Detta kan ju få betydelse även i Sverige.
När det gäller Europafrågor i övrigt är bilden svåröver
skådlig. De vanliga frågorna om europasamarbetet föran-
leder problem med tulltaxor, handelshinder o s v tycks
man kunna hantera utan större bekymmer.
----------
|