DE DANSKA DOMSTOLARNA HAR EN ANNAN SAMMANSÄTTNING
ÄN DE SVENSKA
I byretterna, som i huvudsak motsvarar våra tingsrätter,
dömer juristdomaren alltid ensam i tvistemål. I
brottmål, där det är fråga om att utreda den åtalades
skuld, dömer domaren i de flesta fall tillsammans med
två domsmaend, vilka motsvarar våra nämndemän.
Däremot är det alltid ensamdomare i erkända brottmål,
hur grova de än är, samt i rena bötesmål.
Om således en tilltalad i brottmål erkänt inför polisen
och förklarar att han avstår från medverkan av nämnd, så
handläggs brottmålet av en ensamdomare. Erkännandet
innebär vidare att de speciella reglerna om jurydomstol
i landsret beträffande grövre brottmål också suspende
ras.
ANVÄNDNING AV JURYSYSTEM I GRÖVRE BROTTMÅL, S K
NAEVNINGERET
Eftersom vi i Sverige ställer oss kritiska till
jurydomstolar är det för oss märkligt att Danmark,
liksom för övrigt även Norge, använder sig av något så
snarlikt som naevningeret. I Danmark gäller att i
vissa brottmål där åklagaren yrkar fängelse i fyra år
eller mera tas fallet upp direkt i landsret och där i
den s k naevningeretten. Naevningeretten är en
jurydomstol med 12 ledamöter. Det är de som kallas
naevninger (= de utnämnda). Naevningarna samverkar med
tre juristdomare, på sätt, som skall anges nedan.
När jag frågar om detta är flera domare angelägna om att
påpeka att institutionen med naevningeret följer av
paragraf 65 i Grundloven. Jag förklarar den hållningen
med att de vill betona att systemet är påtvingat
domstolarna och att domarna själva är kritiska.
Naevningar och domsmaend utses genom att
kommunstyrelserna upprättar en grundlista, där man
sätter upp ett namn per 300 invånare, i Köpenhamn något
fler. De politiska partierna föreslår kandidater i
proportion till sin storlek. Landsretterna drar sedan
lott ur listorna för att fylla behovet. I genomsnitt får
en domsmand tjänstgöra fyra gånger per år.
Naevningarna får efter parternas slutpläderingar
(afsluttende bemaerkninger) en belaerelse, motsvarande
den anglosachsiska metoden med summing up, d v s rättens
ordförande gör en genomgång av de viktiga frågorna.
Ordförandens uppfattning får enligt några
höjesteretsavgöranden lov att framkomma, men det skall
betonas att naevningarna skall följa sitt eget omdöme.
Sedan träffar naevningarna i enrum sitt avgörande i
skuldfrågan. Friar de är skuldfrågan därmed
rättskraftigt avgjord. Om de fäller beror fortsättningen
på om juristdomarna kommit till samma resultat. Är så
fallet bestämmer de tre domarna tillsammans med
naevningarna påföljden. Därvid har juristdomarna fyra
röster vardera, således tillsammans lika många som
naevningarna. Om juristdomarna vill fria blir det, om
åklagarmyndigheten vidhåller åtalet, en ny rättegång med
nya naevningar. Detta sker emellertid ytterst sällan
eftersom åklagaren i regel då lägger ned åtalet i de
delar det blivit ogillat av juristdomarna. Den skrivna
domen är ytterst kortfattad och innehåller inte några
egentliga domskäl i skuldfrågan.
Som nämnts används inte naevningeret (och inte heller
domsmaend) om den åtalade har erkänt, hur grovt brottet
än är, om inte målet överklagas till landsret. Det är
konsekvent såvitt angår naevningeretten, de har ju till
huvuduppgift att avgöra skuldfrågan
I detta sammanhang kan påpekas att Danmarks Höjesteret
inte kan pröva frågor om bevisvärdering.
Systemet med naevningeret kritiseras som nämnts ovan av
jurister. Man ifrågasätter t ex om det är förenligt med
den europeiska konventionen om mänskliga rättigheter att
en fällande dom i brottmål inte kan överklagas. Den
danska grundlagen säger emellertid, som sagt, att det
skall finnas naevningeret. Ett avskaffande skulle
därför förutsätta grundlagsändring, vilket fordrar fem
sjättedels majoritet och i praktiken är ogörligt. Sista
gången grundlagen ändrades var när man införde kvinnlig
tronföljd 1965 och det betecknas som en engångsföreteel
se.
Grundlagsbestämmelsen anger dock inte närmare i vilken
utsträckning naevningeret skall användas. Det vore
därför tänkbart med mindre reformer, som att föreskriva
gemensam överläggning mellan domare och naevningar även
i skuldfrågan, att föreskriva att domen skulle innehålla
motivering i skuldfrågan eller att inskränka
användningsområdet. Förslag till mindre ingripande
reformer stöter emellertid på motstånd i folketinget.
För en närmare analys av institutet vill jag hänvisa
till dommeren Peter Gardes artikel i Ugeskrift for
Retsvaesen 1994.
|