KONSUMENTKLAGENAEVNDER
Danmark har ett Forbrugerklagenaevnd och ett stort antal
branschnämnder, där konsumenterna kan begära rättelse.
Medlemmarna i anslutna branschorganisationer har
förpliktat sig att följa nämndernas avgöranden, men är
inte juridiskt bundna. Exempel på branschnämnder är
Pengeinstitutternes Klagenaevnd i Köbenhavn, Klagenaev
net for Udbud (d v s beträffande upphandling), Rejseby
råklagenaevnet, Ankenaevnet for Forsikring och olika
Fastighetsklagenaevnder. Det finns också Miljöklage
naevnet och Patientklagenaevnet.
En advokat riktar stark kritik mot dessa nämnder, bero
ende på deras sammansättning. I nämnderna sitter ofta
höga domare. En part, som förlorat i klagenaevnet, kan
därför tro att han inte har möjlighet att få saken
objektivt prövad i domstol. Han förväntar sig att
domaren där tar för starkt intryck av vad klagenaevnet
uttalat. Från domarhåll tillbakavisas detta med
hänvisning till att domstolen och naevnderna avgör på
olika material.
HANTERING AV SMÅMÅL
Vidare vill Smedegaard Andersen ha specialregler för
småsaker, som bör behandlas enbart av rutinerade domare
samt utan medverkan av advokater och utan rätt att
överklaga. Han säger inte direkt hur detta skulle vara
utformat, men tankarna går naturligtvis till det svenska
systemet, med den numera i rättegångsbalken inarbetade
småmålslagen, som ju får anses ha blivit en succ‚.
Vid en diskussion protesterade en deltagare mot tanken
på att lösa problemet med höga rättegångskostnader i
småmålen genom att avskaffa rätten till ersättning för
advokatkostnad, således genom att införa det svenska
systemet med småmålshandläggning. Argumentet var att man
i så fall skulle bli tvungen att ge domaren i uppgift
att vägleda parterna, vilket i sin tur skulle göra
domaren till en inkvisitor.
Inlägget behandlas litet utförligt eftersom det ger
inblick i det danska tänkandet, som är något mera
anglosachsiskt än vårt.
I ovannämnde debattörs mening är alltså svenska domare
inkvisitorer i småmålen. För mig är det en fråga om
proportioner. En inkvisitor skall uppspåra och
blottlägga alla synder, förmå syndarna att bekänna sina
skulder - eventuellt med hjälp av tortyr - , döma dem
till döden, förmå dem att före verkställigheten begära
syndernas förlåtelse samt slutligen meddela dem
absolution och därmed tillförsäkra dem ett evigt liv i
himlen.
Den svenske domarens ambitioner går inte så långt.
I Sverige fick vi 1974 särskilda regler om småmål, de
som rör tvister, värda högst ett halvt basbelopp, d v s
cirka 18 000 kr. De innebär bl a att advokatarvoden inte
skall ersättas av motpart eller rättshjälp. De innebär
vidare att domaren skall vägleda båda parterna, dra fram
grunder på båda sidor och klargöra vad som behöver
bevisas.
Det har gått mycket bra i Sverige. Från att ha varit
införda på försök har bestämmelserna permanent infogats
i rättegångsbalken. De har väckt den svenske domaren ur
hans passivitet, vitaliserat honom, närmat honom
parterna och gett honom viss förståelse för
advokatarbetet.
I Danmark diskuterar man ständigt frågan om domaren
skall få lov att vägleda parterna. Domaren har sådan
skyldighet betr "selvmöder" enl 339 paragrafen st 4,
Retsplejeloven, men inte annars. Behovet av sådan
vägledning är ofta uppenbart. Å andra sidan är man
starkt influerad av tankar på att tvister skall avgöras
genom att domaren tillser att det är "fair play" mellan
parterna men i övrigt förhåller sig passiv. Domaren kan
bli inhabil genom att gå för långt, säger man. Bakom
ligger tanken om trial by battle, den part som fäktar
bäst får segern (av Gud). Domaren skall bara betrakta
striden. Detta leder följdriktigt till långa handlägg
ningstider. Advokaterna skriver och talar så länge som
möjligt om sina klienters starka sidor. Det tar inte
slut. De kommer aldrig fram till de svagheter, som
skulle föra tvisten till ett snabbt avgörande. Visserli
gen utbreder sig motsidan desto mer i de delarna. Men
det sker prövande och omständligt och i förhoppning om
att domaren skall reagera, Domaren måste vara den, som
ser till att sakerna blir satta på sin spets.
Enligt min mening blir domaren inte inhabil genom att gå
för långt i sin utfrågande verksamhet. Han kan bli
partisk, däremot, om han enbart gör en del av arbetet,
bara ställer frågor till ena parten, och låter sig
styras av de positiva eller negativa resultaten därav.
Går han hela vägen och ställer de relevanta frågorna
till båda parter, vilket snart är gjort, så inträffar
det att man når fram till sakens egna förtjänster och
brister. Det är ju det, som rättegången går ut på. Det
är inte fråga om inhabilitet om domaren ser till att
saken blir fullständigt utredd. Det är inte heller fråga
om inhabilitet om domaren på ett visst stadium märker åt
vilket håll det lutar.
Vid diskussionen hördes också röster för att domarna
mera aktivt skall ingripa mot advokater, som förhalar
eller på annat sätt saboterar rättegångar. Detta
önskemål har samband med frågan om domarens aktiva
processledning. Om domaren skall kunna ingripa mot dålig
processföring måste han emellertid ha kompetens att
aktivt utreda sakens struktur och förmåga att avkräva
parterna ställningstaganden. Den förmågan odlas inte om
man anser att domaren skall vara passiv. Det torde vara
allmänt accepterat att sådan förmåga har förbättrats
avsevärt hos svenska domare, sedan "småmålslagen"
infördes.
I den svenska rättegångsbalken, 42 kap (Om rättegången i
tvistemål) 8 paragrafen, står bl a
"Rätten skall, allt efter målets beskaffenhet, vid för
beredelsen verka för att tvistefrågorna blir klarlagda
och att parterna anger allt som de vill åberopa i målet.
Rätten skall genom frågor och påpekanden försöka avhjäl
pa otydligheter och ofullständigheter i parternas fram
ställningar." Bestämmelsen gäller antingen parterna är
företrädda av advokat, annat ombud eller kommer själva.
En anledning till den danska inställningen - det är nu
fråga om tvistemål - är säkert att den är anglosachsiskt
influerad. Man tror mera på advokaternas skicklighet än
på domstolens analys, mera på trial by battle än på
inkvisition, mera på vältalighet än strävan att utfinna
"was eigentlich geshehen ist".
Mot detta vill jag ställa tanken att även domaren har
integritet, skall ha integritet och att det är den som
möjliggör processledning. Det ligger i advokatkårens
intresse att undergräva den id‚n, så artigt och belevat
som möjligt, men alligevel. De vill ha utrymme för att
tala själva.
Smedegaard Andersen föreslår också något, som liknar
vårt system med betalningsföreläggande, där fordrings
anspråk anhängiggöres direkt hos fogden, som i sin tur
får hänvisa konfliktsaker till domstolarna.
I Danmark kan det första retsmödet i ett tvistemål inte
som i Sverige direkt övergå till att kallas domsförhand
ling/huvudförhandling och således resultera i en dom,
inte ens när någon bevisning inte åberopas.
Så gör vi mycket ofta i Sverige och med gott resultat.
Redan vid "första inställelse" handläggs saken som vid
"afsluttende retsmöde" dvs som en huvudförhandling. I de
flesta fall kan sammanträdet avslutas med
slutpläderingar och besked om när domen faller, om den
inte avkunnas genast. Om parterna åberopar bevisning,
som inte finns tillgänglig, så får huvudförhandling ske
vid ett senare tillfälle. Det är här de svenska
problemen med dröjsmål börjar. Om de börjar.
Systemet med att inte kunna avkunna dom efter en
förberedande förhandling gäller även om man håller ett
"udvidet forberedende möde" enligt paragraf 355 i
Retsplejeloven. Sättet att arvodera advokaterna efter
taxa, som bestäms efter förhandlingens art, kan verka
för upprätthållande av denna ordning.
Smedegaard Andersen föreslår vidare att parterna (och
inte bara advokaterna) efter det första retsmödet skall
få besked att rätten inte kommer att göra mer för att
förbereda saken förrän någon av parterna begär det och
då bara i den utsträckning framställningen avser. Det
är en lockande id‚.
Här blir Smedegaard Andersens tanke att man bör
synliggöra orsakerna till dröjsmål aktuell. Om parterna
själva får besked att det är advokaterna, som orsakar
dröjsmål, kanske det blir bättring. |