TILKENDEGIVELSER
"SÅDANNE ER NU EN GANG VI DANSKERE!"
Tilkendegivelser
Den andra rationaliseringsmetoden är fenomenet
Tilkendegivelse i tvistemål. Institutet Tilkendegivelse
finns inte reglerat i lag. Tekniskt sett är det en
förlikning. Tillvägagångssättet innebär, till skillnad
från vanliga förlikningar, att domaren muntligen
antingen talar om hur en kommande dom skall utfalla
eller ger parterna ett förslag till lösning efter
skälighet. Någon gång ger domaren t o m en skriftlig
Tilkendegivelse. De gånger jag lyssnat på detta har det
varit utomordentligt noga utformade domskäl. Parterna
kan, sedan de hört domskälen, förklara att de accepterar
utgången. I sådana fall befrias domaren från att skriva
en dom. Retsbogens anteckning om resultatet är
tillfyllest även som exekutionstitel. Metoden är i hög
grad arbetsbesparande. Den användes inte bara i
byretterna utan i ännu högre grad i Östre landsret.
Särskilt frekvent är Östre landsrets tillämpning i
vädjade mål, som ändå inte kan prövas ytterligare. I den
andra hovrätten, Vestre landsret, användes inte
Tilkendegivelse i nämnvärd omfattning.
På fråga varför parterna skulle avstå från att få en
skriven dom och från att ha betänketid beträffande
rätten att överklaga, bara för att göra domaren den
ensidiga tjänsten att befria honom/henne från
domsskrivningen, fick jag svaret av en dommer: SÅDANNE
ER NU EN GANG VI DANSKERE! Och det är enligt min mening
ett mycket bra svar. Det andas litet av
nationalkaraktären: Låt oss nu komma vidare och inte
älta detta längre. Nästa gång kanske det är de andra som
gör en tabbe.
En fullständig genomgång av begreppet Tilkendegivelse
finns i W.E. von Eybens bok med samma titel. Jag citerar:
Tilkendegivelse är "Den mundtlige eller skriftlige
udtalelse om, hvorledes en retssag om et civilt retskrav
bör afgöres på grundlag af parternes fremstilling -
enten ud fra retlige betraktninger eller
billighedshensyn - med det formål, at udtalelsen kan
danne grundlag for et forlig mellem parterne, uden at
der afsiges dom, alt under forudsaetning af forudgående
bevisförelse, procedure og votering, dette dog med en
vis modifikation."
Många domare i Danmark framhåller att man inte skulle
klara sig med så få domare i förhållande till
befolkningens storlek, om man inte använde institutet
Tilkendegivelse. "Det ville bryde fuldt sammen!" säger
man.
För det fall att Tilkendegivelsen ges efter vad som
motsvarar vår huvudförhandling räknas följande såsom
fördelar.
- Väntetiden mellan en förhandling och meddelandet av
dom är särskilt påfrestande för parterna. En
Tilkendegivelse, som ges direkt efter förhandlingen,
upplevs därför gärna som en lättnad och mildrar slaget
för den förlorande.
- Om domen avkunnas efter en väntetid har parterna
tappat överblicken av saken. De har då större
svårigheter att följa med i domarens argumentering än om
de fick höra den i anslutning till förhandlingen i
målet.
- Även domarna har först en koncentrationsperiod under
förhandlingen och sedan en tid med mindre fullständig
överblick, när de får tillfälle att skriva dom.
- Advokaterna uppskattar Tilkendegivelse och råder sina
klienter att godta den därför att förlorande part då
slipper få sina fel fastslagna i en dom.
- Domarens muntliga genomgång av bevis och rättsliga
överväganden kan ge parterna en bättre inblick i rättens
motivering än en skriftlig dom. Det ger bättre uttryck
för att rätten respekterar det arbete, som parterna lagt
ned.
Här måste jag nämna att det finns en diskussion i
Danmark om huruvida de skrivna domskälen är för
torftiga. Professor Eva Smith har i det danska
advokatsamfundets tidskrift Lov och Ret klagat över att
de egentliga domskälen, "praemisserne" är för korta i
alla tre instanser. Jag har också hört advokater klaga
på att det ofta är svårt att i domar förstå vad som
varit bestämmande för utgången. Det är omöjligt för mig
att ha någon kommentar om den saken. Däremot har jag har
måst konstatera att både de domar och de
Tilkendegivelser som jag fått höra har varit mycket
fullständigt underbyggda och således väl skulle ha
uppfyllt kraven på domskäl i en skriven dom. Från danska
advokater har jag fått samma omdöme.
För domstolen räknas särskilt som en fördel att man
slipper tidskrävande domskrivande.
Såsom nackdelar räknas:
- Parterna kan pressas för mycket att godta
Tilkendegivelsen.
- Kanske får parterna inte helt klart för sig vad retten
menade.
- Kanske får parterna för litet tid att tänka på
konsekvenserna betr överklagande, regressrätt eller
ansvar för andra än parterna.
- Domaren blir fri från ansvar - ingen granskar vad han
gjort.
Det förekommer även att man ger en Tilkendegivelse med
reservation. Det innebär att domstolen (detta gäller
både i byret och landsret) innan saken är
färdigförberedd eller av parterna överlämnad till
avgörande avkunnar en Tilkendegivelse, men samtidigt
framhåller att denna är grundad enbart på de ditintills
framkomna upplysningarna eller att Tilkendegivelsen
innebär att man gjort en bedömning mera efter skön än
efter en strikt juridisk bedömning. Vid denna variant
anses domaren alltså ha rätt att - om parterna inte
godtar Tilkendegivelsen utan fortsätter processen -
senare komma till ett annat resultat i sin dom.
Såsom nackdelar framhålls för detta fall att parterna
kan pressas i riktning mot förlikning längre än de
önskar och längre än sanning och rätt motiverar. Om
advokaterna nenar att saken behöver belysas genom
vittnesmål l annan ytterligare utredning blir de lätt
frustrerade om domaren så snart tillkännager sin
uppfattning.
Vid användningen av Tilkendegivelse ligger det i sakens
natur att man förväntar sig parternas ställningstagande
genast. En begäran om betänketid bifalles emellertid
alltid.
Vid denna användning av Tilkendegivelse kan det om
parterna inte ingår förlikning bli tal om att domaren
kan ha blivit så bunden av sitt förslag att han är
olämplig att fortsätta handläggningen. Såsom motargument
framhålls naturligtvis att detta beror av vilka
reservationer domaren gjort.
Bruket av Tilkendegivelse minskar naturligtvis
prejudikatbildningen. Men man anser att parternas önskan
om förlikning måste få väga tyngst.
Mera vägande kritik innebär att domstolen kan binda sig
alltför snabbt. Tilkendegivelsen kan komma sent på
dagen, när alla är trötta, efter en för kort
överläggning och utan tillräcklig genomgång av
rättspraxis och litteratur.
Vidare kan parterna komma att förundras över att domarna
så snabbt kan ta ställning till problem, som deras
advokater har kämpat med under lång tid. Mot detta
framhålles att domarna kan klargöra att de förberett
sig, bl a genom rättegångsskrifterna. Ofta fälles ju
också avgörandena p g a bevisläget.
En synpunkt är vidare att en domare (eller i landsret
tre domare), som har för vana att genast inför parterna
framlägga detaljerade domskäl rimligen koncentrerar sig
mer under förhandlingen än när han eller de ser framför
sig en framtida stilla genomgång av anteckningar.
I det sammanhanget kan nämnas att man i Danmark kräver
av domarna i höjesteret att de skall kunna formulera
sin uppfattning så snart förhandlingen avslutats. Där
föreslår man för övrigt inte förlikning efter det att
huvudförhandlingen avslutats.
Sammanfattningsvis måste man konstatera att ingen
advokat egentligen motsätter sig systemet med
Tilkendegivelser.
Det finns en historisk bakgrund till användningen av
Tilkendegivelser, som består i att man före Retsplejelo
vens tillkomst 1919 hade försökt sig på att hjälpa
parterna genom särskilda förlikningskommissioner. Detta
slog dock inte väl ut. Parterna betraktade kommissioner
na som något man var tvungen att raskt passera på vägen
till domstolen. I Retsplejeloven intogs därför regler om
att domstolen fick acceptera förlikning på grundval av
färdigutredd sak samt att rätten fick lägga ett sanno
likt resultat av rättegång till grund för förlikning,
Retsplejeloven 268 - 270 . Man var dock inte främmande
för tanken att reglerna var onödiga eftersom förlikning
ingår i det ordinarie arbetet.
Mitt intryck är att institutet Tilkendegivelse fungerar
väl och borde prövas även i svenska domstolar. Den enda
mera vägande invändningen synes mig vara att parterna
kan hysa tvekan om domarens opartiskhet, om han skall
fortsätta handläggningen efter det att parterna avvisat
förlikning på grundval av hans preliminära bedömning. I
den delen beror frågan emellertid på hur domaren
reserverat sig.
En fördel med Tilkendegivelse under förberedelsestadiet
kan tvärtom vara att domaren därigenom tillmötesgår
parterna genom att klart visa vilket resultat
förhandlingarna ditintills givit, i stället för mera
halvkvädna visor.
Ett problem kan uppkomma i Sverige, beroende på hur man
uppfattar den ed, som varje domare skall avlägga innan
han eller hon tillträder. Den lyder bl a: " .. Jag skall
varken förr än domen avsäges eller senare uppenbara dem,
som till rätta gå, eller andra, de rådslag rätten inom
stängda dörrar håller."
Ordalydelsen kan uppfattas så att domaren inte får lov
att inför parterna tala om innehållet i en kommande dom
och inte heller får lov att ge uttryck för något
preliminärt ställningstagande.
En annan och enligt min mening mera riktig tolkning
innebär att man utgår från uttrycket "rådslag". Det
medför att förbudet begränsas till att avse avslöjande
av hur meningarna har brutit sig mot varandra under
överläggning till dom, i den mån de skiljaktiga
meningarna inte har anmälts till protokollet.
Regeln förutsätter vidare att rätten i fallet består av
flera domare. Edens författare har näppeligen tänkt sig
att den skulle avse ensamdomarens överväganden, antingen
dessa sker enskilt eller i parternas närvaro.
Så tolkad kan eden inte innebära förbud mot att för
parterna (och därmed även för eventuella åhörare)
avslöja domslutet innan ett formellt avkunnande sker.
Den svenska sekretesslagen innehåller i 12 kap 5 para
grafen följande bestämmelse: "Sekretess gäller hos dom
stol i dess rättskipande eller rättsvårdande verksamhet
för uppgift om
1. innehållet i ännu inte meddelad dom eller i annat
ännu inte meddelat beslut, -.-"
Såsom framgår av proposition 1979/80:2, s 310 ff, till
kom bestämmelsen i sekretesslagen närmast för att även
de domstolsanställda, som inte var domare och alltså
inte omfattades av tystnadsplikt på grund av edsavläg
gelse, skulle underkastas sådan plikt. Formuleringarna i
propositionen avser emellertid även önskvärdheten av att
parter inte vilseleds i fråga om innehållet i en komman
de dom och av att uppgifter om en kommande dom inte
skall leda till försök att påverka domstolens avgörande.
Med anledning av sekretesslagens bestämmelse kan man
ifrågasätta om ett bruk av Tilkendegivelse i dess danska
variant är tillåtet i Sverige. Syftet med bestämmelsen
har i vart fall inte varit att försvåra den sorts för
likning, som avses. Man har inte heller tänkt på den
situation, som råder vid en Tilkendegivelse, nämligen
att det är de närvarande parterna som får kunskapen om
domarens inställning. Brukad enligt de danska intentio
nerna innebär Tilkendegivelsen vidare egentligen ett
domsavkunnande. Skillnaden är att man möjliggör för
parterna att befria domstolen från själva domsskrivan
det.
Om man skulle hålla metoden med Tilkendegivelse för
otillåten kan domarna frestas att i ansträngningar att
förlika parterna antyda mer eller mindre öppet, hur
saken ser ut att ligga till. Det förvirrar parterna. I
det läget är det bättre att antingen tala klarspråk
eller att - lika klart - ange att ett friare skön är att
föredra.
Ett sätt att tillvarata de danska erfarenheterna vore
att helt enkelt möjliggöra för parterna att efter
domsavkunnandet avstå både från rätten att överklaga och
från skrivna domskäl.
|